Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

در شرایطی به مصاف معاملات نخستین روز کاری از هفته پایانی دی ماه می‌رویم که بازار چهارشنبه با وجود قرار گرفتن در روزهای پایانی هفته، شرایط نسبتا خاص و ویژه‌ای را تجربه کرد؛ چراکه تحرکات ارزی نیمه دوم هفته و تشدید تقاضا برای خرید شمش و صندوق‌های طلا و البته آمار و ارقام منتشر شده از سوی بانک مرکزی، این ذهنیت را برای بسیاری از معامله‌گران ایجاد کرده بود که احتمالا تحولاتی در ماه‌های باقی‌مانده از سال در جریان است که منجر به سرعت گرفتن چرخش ...

«انرژی بیشتر برای هفته پایانی دی !!»  

علیرضا باغانی - بورس24در شرایطی به مصاف معاملات نخستین روز کاری از هفته پایانی دی ماه می‌رویم که بازار چهارشنبه با وجود قرار گرفتن در روزهای پایانی هفته، شرایط نسبتا خاص و ویژه‌ای را تجربه کرد؛ چراکه تحرکات ارزی نیمه دوم هفته و تشدید تقاضا برای خرید شمش و صندوق‌های طلا و البته آمار و ارقام منتشر شده از سوی بانک مرکزی، این ذهنیت را برای بسیاری از معامله‌گران ایجاد کرده بود که احتمالا تحولاتی در ماه‌های باقی‌مانده از سال در جریان است که منجر به سرعت گرفتن چرخش نقدینگی در اقتصاد می‌شود و لذا جسارت خریداران کمی بیشتر شد و در عوض فروشندگان در لاک دفاعی رفته و در همین راستا شاخص کل در یک روز نسبتا خوب با رشد بیش از 14 هزار واحدی تا ارتفاع دو میلیون و 171 هزار واحدی پیشروی کرد و تا حدودی از منطقه خطر دور شد. رسیدن ارزش معاملات با جهش 21 درصدی به سطوح 5.8 همت در کنار ورود 150 میلیارد تومان پول توسط معامله‌گران حقیقی از دیگر اتفاقات مثبت بازار چهارشنبه بود.

البته اخبار مثبت گروه خودرویی و شایعات گروه پالایشی هم موثر بود. اما بحث امروز را با یک نکته مهم و خاص آغاز می‌کنیم. بسیاری از تحلیلگران و معامله‌گران معتقدند رشدهای اساسی بازار و دوره‌های رونق عموما به 2 دلیل شکل می‌گیرند. یا جهش ارزی رقم می‌خورد که طبیعتا منجر به رشد قیمت انواع کالاها و دارایی‌های سرمایه‌ای در اقتصاد می‌شود و یا بانک مرکزی با تزریق منابع به بانکها، سیگنالی برای فعالین اقتصادی می‌فرستد که قرار است در مسیر سیاست‌های انبساطی قرار گیرد. نمونه این بارز ماجرا را ماه‌های ابتدایی سال 99 داشتیم که منجر به یک رشد عجیب و غریب در کلیه بازارها به ویژه بازار سرمایه شد.

خبر جالب اینکه، بانک مرکزی در هفته‌ای که گذشت، با تزریق ۱۲ همت پول به سیستم بانکی (در راستای برطرف کردن مشکلات دولت و بانکها) از سیاست‌های انقباضی خود عقبگرد داشت و احتمالا نرخ سود بین بانکی برای دومین هفته متوالی کاهشی باشد. این تزریق اولین تزریق سنگین زمستان است و پیش‌بینی می‌شود تا انتهای زمستان چند تزریق سنگین به این شکل داشته باشیم. بنابراین احتمالا بازارهای دارایی (ارز، طلا، بورس و ...) در ماه‌های باقی‌مانده از سال شرایط متفاوتی داشته باشند. به نظر رشد خزنده روزهای اخیر دلار و تشدید تقاضا برای خرید گواهی سپرده شمش طلا و در نهایت تحرکات مثبت در صندوق‌های طلا هم در همین راستا باشد.

جالب است، هر روز که می‌گذرد نشانه و پتانسیل جدیدی برای حرکت بازار ایجاد می‌شود. تا دیروز تمرکز ما به روی 4 محور، تجدید ارزیابی دارایی‌ها و افزایش سرمایه هلدینگ‌ها، رشد دلار نیمایی و حرکت حواله، اخبار و تحولات گروه خودرویی و گزارش‌های 9 ماهه بود. حالا سیاست‌های انبساطی بانک مرکزی، تحرکات ارز در بازار آزاد و اخبار و شایعات گروه پالایشی هم به نشانه‌های تاثیرگذار در بازار اضافه شده و از همین روی معتقدیم فضای 2 ماه باقی‌مانده از سال پرحاشیه 1402 برای بازار سرمایه و البته اقتصاد کشور متفاوت خواهد بود.

به نظر می‌رسد با تحرکات قوی‌تر دلار در بازار آزاد، باید شاهد سرعت گرفتن روند رو به رشد دلار نیما و ورود آن به کانال 4 هزار تومانی باشیم. خبر جالب اینکه در بورس کالا هم شاهد تقویت تقاضا برای برخی از کالاها هستیم. طی روزهای اخیر بعد از مدت‌ها برخی محصولات فولادی در قالب رقابت قرار گرفتند و به این اتفاق سیگنال مهمی برای بازار است. البته تصور ما این است که حرکت اصلی بازار از بهمن و پس از رسیدن گزارش‌های 9 ماه آغاز می‌شود و شاید در هفته پیش رو با نزدیک شدن به زمان انتشار گزارش‌های 9 ماهه، فضا کمی نوسانی شود و بازار کمی در این نقاط درجا بزند تا به نیمه‌های بهمن نزدیک شود. در واقع نقطه عطف بازار، گزارش‌هایی است که به نوعی کف جدید و بنیادی بازار را روشن می‌کند و در ادامه این اخبار و تحولات پیرامونی هستند که موجبات روند صعودی میان‌مدتی را رقم می‌زنند.

و موضوع آخر که شاید ارتباط خاصی به بازار نداشته باشد، معاملات صندوق‌های طلا است که طی روزهای اخیر بواسطه ورود تقاضای سنگین با حباب‌های قیمتی مواجه شده‌اند و بالاتر از سطح NAV معامله می‌شوند. اولین موضوعی که از این اتفاق به ذهن ما خطور می‌کند این است که باری دیگر پول‌های درشت در راستای حفظ ارزش دارایی در برابر تورم فعال شده‌اند و این یعنی دولت در ایجاد ثبات در اقتصاد و دیکته کردن دستورات خود به بازارها عملکرد موفقی نداشته است. البته بااین وضعیت چاپ نقدینگی و فضای مسمومی که ایجاد کرده، نمی‌بایست هم موفق می‌شد. دومین موضوع، احتمالا بحث اخذ مالیات از طلای فیزیکی باشد که سبب شده بسیاری در مسیر خرید گواهی شمش و صندوق‌های طلا قرار بگیرند.

این دو موضوع می‌تواند یک جمع‌بندی خاص داشته باشد و آن هم اینکه، چقدر راحت می‌توان به نقدینگی جهت داد. دولت به سادگی می‌تواند بازار سرمایه را در صدر بازارها قرار دهد و علاوه بر ایجاد رونق در اقتصاد، بازارهای سفته‌بازی را به حاشیه ببرد. اما گویا بورس را حیات خلوت خود می‌داند، چراکه تنها جایی که می‌تواند به راحتی و با کمترین هزینه به آن دستور دهد، بازار سرمایه است ... واقعا سیاستگذاران ما این چیزها را نمی‌بینند و با خود فکر نمی‌کنند که می‌توانند به سادگی و با در پیش گرفتن سیاست‌های منطقی نقدینگی را از بازارهای مخرب به سمت بازارهای مولد سوق دهند. اما بحث را کوتاه کنیم و به سراغ بازار برویم. بازاری که انصافا خوب بود و تا حدودی سهامداران را شارژ کرد. برای امروز در نگاه اول (بدون وزن دادن به درگیری‌های منطقه که بامداد جمعه رخ داد) بازاری متعادل و مثبت مدنظر بود اما شاید موضوعی که در پرانتز اشاره شد، سبب چالش‌هایی در نیمه نخست شود. به نظر تا مادامی که موضع خاصی از سوی حاکمیت گرفته نشده، نگرانی خاصی وجود نداشته باشد.

2) جدول بررسی آخرین وضعیت شاخص‌ها، بازار، نوسانات بازارهای جهانی و منحنی ارزش معاملات :

ارزش معاملات

3) سر تیتر خبرهای سیاسی و اقتصادی اخبار و شایعات بازار :  

* رئیس‌جمهور آمریکا در بیانیه‌ای گفت: «ما با همکاری با بریتانیا و با حمایت استرالیا، بحرین، کانادا و هلند حملات موفقیت‌آمیزی علیه چند هدف در یمن انجام دادیم.» رئیس‌جمهور آمریکا مدعی شد حملات انجام‌شده علیه مواضعی بوده‌اند که انصارالله از آنها برای تهدید آزادی تردد دریایی استفاده می‌کند. این ۱۰ کشور مدعی شدند هدف از حملات در یمن کاستن از تنش‌ها و احیای ثبات در دریای سرخ بوده است. / پنتاگون: نیروهای ایالات متحده هیچ برنامه‌ای برای رفتن مجدد به منطقه دریای سرخ ندارند. حملات ایالات متحده به حوثی‌ها تأثیر خوبی داشته و ما به نظارت خود ادامه خواهیم داد.

* شبکه نظارت دریایی تانکر ترکرز نوشت: نیروهای ایرانی نفتکش St. NIKOLAS حامل نفت عراق را توقیف کرده‌اند. گفته می‌شود این نفتکش همانی است که قبلا توسط آمریکا توقیف و یک میلیون بشکه نفت آن که متعلق به ایران بوده توسط آمریکایی‌ها سرقت شده بود. معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد: دولت ایران باید فوری این کشتی و خدمه آن را آزاد کند.

* با اجرای سیاست‌های پولی بانک مرکزی، رشد پایه پولی 12 ماهه در ادامه روند نزولی خود از ابتدای سال جاری از ۴۵ درصد در فروردین ‌ماه به ۳۳.۵ درصد در آذر‌ ماه کاهش یافت. نرخ رشد 12 ماهه نقدینگی نیز از ۳۳.۴ درصد در پایان آذر‌ماه ۱۴۰۱ طی یک روند نزولی به 27 درصد در پایان آذر‌ ماه ۱۴۰۲ کاهش یافته است. کاهش قابل ملاحظه رشد نقدینگی از ۴۲.۸ درصد در مهر ماه ۱۴۰۰ به ۲۷ درصد در پایان آذر ماه ۱۴۰۲ حاکی از تحقق اهداف برنامه پولی تنظیم شده و توفیق بانک مرکزی در اجرای سیاست کنترل مقداری رشد ترازنامه بانکها در دوره اخیر است.

* وزیر صمت طی حکمی عبدالله توکلی لاهیجانی را از سمت سرپرست دفتر صنایع خودرو وزارت صنعت برکنار کرد. مهرداد خسروی به عنوان سرپرست جدید دفتر صنایع خودرو وزارت صمت منصوب شد.

* احمدی، معاون وزیر صمت و رئیس سازمان ایدرو در بازدید از خط تولید محصول جدید ایران‌خودرو، یکی از چالش‌های فعلی خودروسازان داخلی را زیان انباشته برشمرد و مسیر برون رفت از آن را تجدید ارزیابی دارایی‌ها دانست و تاکید کرد: این اقدام با سرعت بیش‌تری صورت گیرد تا تهدید خروج از تالار اول بورس از میان برود.

4) بررسی صنایع :

* در گروه بانکی، وبملت پس از برگزاری مجمع افزایش سرمایه و با برگشت به تابلوی معاملات، خون تازه‌ای در رگ نمادهای این گروه دمیده است. نکته مهم اینکه، وبملت در نمودار تعدیل شده، از مقاومت بسیار مهم 240 تومانی گذر کرده و لذا هر اصلاحی به این سمت یک فرصت خرید بسیار خاص و ویژه تلقی می‌گردد. با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال، انتظار می‌رود نرخ تسعیر بانکها نیز روشن شود و لذا وبملت از این موضوع سود می‌برد. اما در وتجارت هنوز خبری از تقاضای قوی نیست. بانک تجارتی که طی 2 سال اخیر از نظر عملیاتی متحول شده و طبق آخرین شفاف‌سازی در مسیر تجدید ارزیابی قرار گرفته است. در کنار این 2 نماد، وپارس هم گزینه جذابی برای ریسک‌پذیران است. به نظر بانک پارسیان در سال 1403 فضای متفاوتی از نظر عملیاتی داشته باشد.

* در گروه خودرویی معاملات متعادل و با افزایش حجم و ورود نقدینگی دنبال می‌شود. گویا لابی‌های وزارت صمت به سمتی می‌رود که شرکت‌ها از زیر یوق قیمت‌گذاری شورای رقابت خارج شوند. البته که این موضوع زمان‌بر است اما به هر جهت مصوبه روزهای اخیر این امیدواری را ایجاد کرده که در گام نخست توقف زیان‌سازی دو خودروساز اصلی کشور را داشته باشیم. در این گروه عملا خودرو عملا بالای مقاومت خود تثبیت شده و به آرامی به سمت کانال 300 تومانی گام بر می‌دارد. به نظر خودرو کمی در این سطوح نوسان کرده و در بهمن بتواند به همراه خگستر گارد افزایشی قوی‌تری بگیرند. در گزارش‌های قبل درخصوص خکرمان صحبت شد و حال می‌بینیم که این سهم با تقاضای خوبی همراه است. گویا خکرمان در مسیر تجدید ارزیابی قرار گرفته است. و در نهایت اشاره به خمهر داشته باشیم که این روزها جابجایی با حجم بالا پشت مقاومت 350 تومانی را تجربه می‌کند. خمهر یکی از نمادهای خوش‌تکنیک گروه قطعاتی است که به مرور روند صعودی جدیدی را آغاز خواهد کرد.

* در گروه هلدینگی و سرمایه‌گذاری، بازار هنوز آنطور که باید و شاید به افزایش سرمایه این دست شرکت‌ها وزن نداده و این در شرایطی است که گزینه جذاب در این گروه به وفور یافت می‌شود. به عنوان مثال در وسپه سال مالی خاتمه یافته و شرکت برای سال جاری به سود 140 تومانی خواهد رسید. سود تقسیمی در مجمع پیش رو 120 تومان و کف سود سال مالی جدید نیز 120 تومان خواهد بود. اگرچه وسپه کمی پیرمردطور رفتار می‌کند اما در عوض در اصلاح‌های بازار خار و خفیف نمی‌شود و زیر سهم سفت است. در این گروه نمادهایی نظیر وخارزم، وسپهر، وصنعت، وتوسم و تا حدودی وبانک گزینه‌های جذابی برای بررسی و سرمایه‌گذاری خواهند بود.  

* و در نهایت اشاره به باما در گروه فلزی و معدنی داشته باشیم که چهارشنبه خاصی را پشت سر گذاشت. متعادل آغاز کرد. به مرور از زمین بلند شد و با هیجان و رشد نزدیک به 7 درصدی وارد کانال 500 تومانی شد. البته از نظر بنیادی چندان قابل دفاع نیست اما بطور کل چند سالی است که فضای نوسانی جالبی دارد. باما در صورت گذر از مقاومت 510 تومانی، هدف کوتاه‌مدتی 580 تومانی و هدف میان‌مدتی 720 تومانی را نشانه خواهد رفت. و البته اگر تمایل به شرکت در یک افزایش سرمایه سنگین دارید، فروژ گزینه جذاب و جالبی برای افراد صبور خواهد بود.

5) بررسی گزارش عملکرد ماهانه شرکت‌ها:

* در گروه پتروشیمی، شبصیر یکی از نمادهای خوش‌نوسان است که از نظر بنیادی هم شرایط خوبی داشته و عموما در دوره‌های رونق بازدهی مناسبی را ثبت می‌کند. گزارش ماهانه شبصیر نشان می‌دهد که این شرکت در آذر 1402 موفق به فروش 268 میلیارد تومان محصول شده که نسبت به ماه گذشته کاهش 18 درصدی داشته است. لازم به توضیح است که میانگین فروش ماهانه شرکت تا پایان این ماه مبلغ 302 میلیارد تومان بوده که فروش این ماه نسبت به میانگین فروش ماهانه 11 درصد کمتر بوده است. مجموع فروش شرکت در سال مالی 1402 مبلغ 2,715 میلیارد تومان بوده است. همچنین گزارش ماهانه شبصیر از نظر مقداری نشان می‌دهد شرکت که در آذر 1402 موفق به فروش 3,190 تن محصول شده که نسبت به ماه گذشته کاهش 9 درصدی داشته است. شرکت در آخرین برآورد خود، پیش‌بینی فروش 3,591 میلیارد تومانی با حاشیه سود ناخالص 24 درصدی برای سال مالی 1402 را داشته که توانسته تا پایان آذر حدود 76 درصد بودجه خود را از لحاظ مبلغ فروش، پوشش دهد. به نظر شبصیر را بیشتر باید زیر نظر داشت.

* در سوی دیگر شگویا را داریم که پس از گذر از مقاومت 1.650 تومانی، روند خنثی و کم‌نوسان را در پیش گرفته و به نظر در حال دست به دست شدن و تجدید قوا، جهت برگشت به مدار رشد است. گزارش ماهانه شگویا نشان می‌دهد که این شرکت در آذر 1402 موفق به فروش 1,772 میلیارد تومان محصول شده که نسبت به ماه گذشته کاهش 22 درصدی داشته است. لازم به توضیح است که میانگین فروش ماهانه شرکت تا پایان این ماه مبلغ 2,387 میلیارد تومان بوده که فروش این ‌ماه نسبت به میانگین فروش ماهانه 26 درصد کمتر بوده است. مجموع فروش شرکت در سال مالی 1402 مبلغ 21,482 میلیارد تومان بوده است. همچنین گزارش ماهانه شگویا از نظر مقداری نشان می‌دهد که شرکت در آذر 1402 موفق به فروش 35,962 تن محصول شده که نسبت به ماه گذشته کاهش 25 درصدی داشته است. شرکت در آخرین برآورد خود، پیش‌بینی فروش 29,382 میلیارد تومانی با حاشیه سود ناخالص 27 درصدی برای سال مالی 1402 را داشته که توانسته تا پایان آذر حدود 73 درصد بودجه خود را از لحاظ مبلغ فروش، پوشش دهد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24